11111

DERS TANITIM BİLGİLERİ


ireu.ieu.edu.tr

Dersin Adı
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
Güz/Bahar
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
-
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Kültür ve mirasın devletler, bireyler ve diğer yapılar üzerindeki etkisini anlamak
  • Sovyetler Birliği’nin çözülmesinden sonra ortaya çıkan devletlerin üzerindeki Sovyet etkisini incelemek
  • Çarlık Rusyası’nın Sovyetler Birliği üzerindeki etkisini incelemek
  • Sovyetler Birliği’nde parti ve siyaset geçişlerini incelemek
  • Sovyetler Birliği’nin çözülmesinden sonra ortaya çıkan devletlerin piyasa ekonomisine ve çoğulcu demokrasiye geçişteki sorunlarını belirlemek
  • Farklı devletlerin geçişlerindeki farklı problemleri ayırt edebilmek
  • Bölgedeki geçişlerin zorluklarını bir bütün olarak belirtebilmek
  • Totaliter bir rejimden sonra ekonomi, rejim ve ulusu kapsayan “Üçlü geçiş” konusundaki zorlukları açıklayabilmek
  • Sosyalist olmayan diğer coğrafi bölgelerle sosyalist rejimlerin geçişleri arasındaki farkları belirleyebilmek
  • Tarihsel açıdan ve günümüzde Rusya’nın bölge açısından önemini açıklayabilmek
  • Rus demokrasisinde Yeltsin’den Putin ve Medvedev’e geçişlerde değişiklikleri karşılaştırabilmek
  • “Üçlü geçiş” te Rusya’nın problemlerini analiz edebilmek
  • Geçişlerinde diğer Sovyetler Birliği ülkelerinin problemlerini analiz edebilmek
  • Baltik devletlerinin neden geçişlerde en başarılı olduklarını belirleyebilmek
  • Yeni gelişmekte olan Batı ülkelerini birbirleriyle karşılaştırabilmek
  • Orta Asya devletlerinin kültürel yapılarının neden daha demokratik özeliklerin oluşmasını engellediğini analiz edebilmek
Ders Tanımı

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
X
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş Mark A. Cichock, Chp. 1
2 Sovyet Mirası Ronald G. Suny, Chp. 1: The Imperial Legacy; Mark A. Cichock, Chp. 2
3 Sovyet Mirası Mark A. Cichock, Chp. 2 cont.
4 Sovyet Sonrası Geçişler Ronald G. Suny, Chp. 3: State Building and Nation Making: The Soviet Experience; Ken Jowitt, The New World Disorder; Claus Offe, Capitalism By Democratic Design
5 Sovyet Sonrası Geçişler Schmitter, Phillippe C. and Terry Lynn Karl. “The Conceptual Travels of Transitologists and Consolidologists: How Far East Should They Attempt to Go?” Slavic Review, Vol. 53, No. 1 (Spring 1994), pp. 173/185; Bunce, Valerie. “Should Transitologists Be Grounded?” Slavic Review, Vol.54, No. 1 (Spring 1995), pp. 111/127
6 Arasınav
7 Sovyet Sonrası Rus Çalışmaları Thomas Remington, Chp. 1; Mark Cichock, Chp. 3
8 Baltik Ülkeleri: Latvia Örneği Mark Cichock, Chp. 4; Plakans, Andrejs, “Democratization and political participation in postcommunist societies: the case of Latvia”; Laitin, David. “Chapter 1” in Identity in Formation: The Russian-Speaking Populations in the Near Abroad. Cornell University Press, 1998
9 Batı Avrasya: Ukrayna Örneği Mark Cichock, Chp. 5
10 Kafkaslar: Gürcistan Örneği Mark Cichock, Chp. 6
11 Orta Asya: Özbekistan Örneği Mark Cichock, Chp. 6
12 Geçiş Literatürü Samuel Huntington, The Third Wave; Schmitter and Karl, “What Democracy Is and Is Not...”; Barbara Geddes, “What Do We Know About Democratization After Twenty Years”
13 Sunumlar
14 Sunumlar
15 Arasınav II
16 Dönemin gözden geçirilmesi  
Ders Kitabı •Mark A. Cichock. Russian and Eurasian Politics: A Comparative Approach, Longman Publishers, 2003 •Thomas F. Remington. Politics in Russia, fourth edition. Pearson/Longman Publishers, 2006. Makaleler •Suny, Ronald Grigor. “Chapter I: The Imperial Legacy: Land and People” in The Soviet Experiment: Russia, the USSR, and the Successor States. Oxford University Press, 1998 •Suny, Ronald Grigor. “Chapter 3: StateBuilding and NationMaking The Soviet Experience” in The Revenge of the Past: Nationalism, Revolution and the Collapse of the Soviet Union. Stanford University Press, 1993 •Laitin, David. “Chapter 1” in Identity in Formation: The RussianSpeaking Populations in the Near Abroad. Cornell University Press, 1998 • Schmitter, Phillippe C. and Terry Lynn Karl. “The Conceptual Travels of Transitologists and Consolidologists: How Far East Should They Attempt to Go?” Slavic Review, Vol. 53, No. 1 (Spring 1994), pp. 173185 •Plakans, Andrejs, “Democratization and political participation in postcommunist societies: the case of Latvia” •Bunce, Valerie. “Should Transitologists Be Grounded?” Slavic Review, Vol.54, No. 1 (Spring 1995), pp. 111127 •Jowitt, Ken. “The New World Disorder” •Schmitter and Karl, “What Democracy Is and Is Not...” •Samuel P. Huntington, “The Third Wave” •Kathleen Collins, Clans, Pacts and Politics in Central Asia •Claus Offe, Capitalism By Democratic Design •Barbara Geddes, “What Do We Know About Democratization After Twenty Years”
Önerilen Okumalar/Materyaller Uluslar arası ve ulusal haber baskıları

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
25
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
15
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
2
50
Final Sınavı
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
5
100
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
10
2
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
20
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
10
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
2
25
Final Sınavı
    Toplam
148

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1 Uluslararası İlişkiler ve AB Çalışmaları alanında edinilen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek X
2 Uluslararası İlişkiler ve AB Çalışmaları alanlarındaki kavram ve kuramları bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, ilgili verileri toplayabilmek, yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek, X
3 Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen çok boyutlu sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alabilmek, X
4 Bölgesel ve küresel konuları/sorunları tanımlayabilmek, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek X
5 Uluslararası İlişkiler ve AB Çalışmaları alanlarında edinilen bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilmek X
6 Uluslararası İlişkilerle ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek X
7 Küresel siyasette, yapılar, aktörler, kurumlar ve kültür gibi etkenler arasındaki ilişkileri kapsayan kuramsal tartışmaları yorumlayabilmek, uluslararası sistemin temel dinamiklerindeki süreklilikler ve değişiklikleri tespit edebilmek X
8 Klasik ve güncel kuramlar arasındaki farklılıkları ayırt etmek ve ilişkileri değerlendirebilmek X
9 Uluslararası İlişkilere temel oluşturan diğer disiplinlerden (siyaset bilimi, hukuk, ekonomi, sosyoloji, psikoloji, vs.) yararlanabilmek ve bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olmak X
10 Bir yabancı dili kullanarak uluslararası ilişkilerle ilgili bilgileri izleyebilmek ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) X
11 İkinci bir yabancı dili orta düzeyde kullanabilmek X
12 Uluslararası İlişkilerle ilgili veri toplama, yorumlama, yayma ve uygulama sürecinde ahlaki, sosyal ve bilimsel değerlere sahip olmak X
13 Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri hayat boyu bireysel ve toplumsal amaçları doğrultusunda geliştirebilmek

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 

İzmir Ekonomi Üniversitesi | Sakarya Caddesi No:156, 35330 Balçova - İZMİR Tel: +90 232 279 25 25 | webmaster@ieu.edu.tr | YBS 2010